bip

Koncepcja

Koncepcja Pracy Miejskiego Przedszkola nr 26

Im. Krasnala Hałabały

w Częstochowie

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 14 maja 2013

Dz.U. poz 560

 

Modyfikacja zatwierdzona do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej z dnia 29.08.2016r.

 

MISJA NASZEGO  PRZEDSZKOLA

Tworzymy warunki do wszechstronnego  rozwoju dzieci na miarę ich potrzeb i możliwości. Uczymy wrażliwości na potrzeby innych.

Rozwijamy wielostronną aktywność dzieci poprzez stosowanie różnych form i metod pracy. Podejmujemy działania na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa.

 

WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU :

  1. Jest  samodzielne w zabawie i nauce
  2. Kulturalne i tolerancyjne
  3. Jest radosne i ciekawe świata
  4. Aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola
  5. Jest akceptowane takim jakie jest i czuje się bezpiecznie

 

CELE KONCEPCJI PRACY:

  1. Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny  i harmonijny rozwój każdego dziecka.
  2. Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka na różnych płaszczyznach działalności.
  3. Tworzenie atmosfery  wzajemnego zaufania między  środowiskiem rodzinnym  i przedszkolnym w celu wypracowania jednolitych oddziaływań wychowawczych skierowanych na dziecko. Wspomaganie rodziców w wychowaniu
  4. Zapewnienie realizacji funkcji opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej w warunkach bezpieczeństwa .
  5. Angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola.
  6. Promowanie działań przedszkola w środowisku lokalnym

 

GŁÓWNE KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI

MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 26

 IM. KRASNALA HAŁABAŁY

Praca z dzieckiem

 

Zdobywanie wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

 

 

 

 

 

Realizacja programów wychowania przedszkolnego zatwierdzonych przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej.

Realizacja samodzielnych programów i przedsięwzięć edukacyjnych opracowanych przez nauczycieli

Realizacja rocznego planu  pracy w oparciu o przyjęte priorytety.

Redagowanie gazetki zadaniowej dla  dzieci

 

 

Realizacja treści wychowawczych

 

Przybliżanie dzieciom praw dziecka , wpajanie  szacunku i tolerancji do innych

Kształtowanie pożądanych postaw społecznych

Stosowanie zasad kodeksu przedszkolaka oraz  systemu motywacyjnego

Wykorzystanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami

Wykorzystanie zabaw integracyjnych wg Pedagogiki Zabawy Stowarzyszenia Animatorów  „Klanza”

 

 

Promowanie zdrowego stylu życia

 

Upowszechnianie wiedzy na temat zdrowego stylu życia, prawidłowego odżywiania, profilaktyki . Rozwijanie sprawności  fizycznej Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu dziecka

 

 

Adaptacja dziecka w przedszkolu

 

Realizacja przedsięwzięcia adaptacyjnego

Organizowanie prelekcji dla rodziców nowych dzieci na temat adaptacji w przedszkolu.

 

 

 

Diagnoza

 

 

Diagnozowanie umiejętności dzieci z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych, arkusza obserwacji pedagogicznej.

Analiza wytworów działalności dziecięcej.

Prezentacja dokonań dzieci (wystawy, kronika, występy, udział w konkursach)

 

II. Współpraca z rodzicami

 

Sposoby przekazywania informacji o dziecku i działaniach przedszkola

 

Organizowanie zebrań ogólnych i grupowych

Prowadzenie konsultacji indywidualnych

Organizowanie zajęć otwartych 

Prezentowanie działań na łamach gazetki informacyjnej „Przedszkole nowinki”

Fotograficzne dokumentowanie działań organizowanych   w przedszkolu

Prowadzenie kącika informacyjnego dla rodziców,

 Redagowanie strony internetowej

 

 

Udział rodziców w tworzeniu tradycji  przedszkola

 

Udział we wspólnych konkursach plastycznych

Akcja „Cała Polska czyta dzieciom”

Uczestnictwo w uroczystościach, warsztatach

Przygotowywanie bajek dla dzieci

Udział we wspólnych akcjach charytatywnych

na rzecz dzieci

Zaangażowanie w pracy Klubu Aktywnego Rodzica

 

 

Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola

 

 

 

 

 

 

Aktywizowanie Rady Rodziców do współpracy z rodzicami przedszkolaków

 

III. Współpraca ze środowiskiem lokalnym

 

 

Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym

 

 

 

 

Zapraszanie innych przedszkoli , szkół na uroczystości przedszkolne

Organizowanie Spotkania Absolwentów – badanie losów absolwentów

Organizowanie konkursów

Nadanie tytułu „Przyjaciel naszego przedszkola”

Opracowanie folderu przedszkola, kalendarza

Zaktualizowanie monografii przedszkola

 

 

Udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego

 

 

 

 

 

Zbiórka słodyczy dla dzieci z Domu Dziecka

Udział w akcji  Góra Grosza

Udział w akcjach zbiórki baterii, nakrętek, artykułów papierniczych

Prezentacja programów artystycznych dla zaproszonych gości

Organizowanie wspólnych imprez artystycznych

 

 

 Współpraca z instytucjami i placówkami

 

 

 

 

Organizowanie wycieczek edukacyjnych

Uczestniczenie w konkursach plastycznych, muzycznych, teatralnych, recytatorskich

Udział w zajęciach bibliotecznych, lekcjach muzealnych

Prezentacja programów artystycznych

 

 

 

Współpraca z PPP nr3

 

 

 

Wspomaganie rodziny  w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez

organizowanie warsztatów, prelekcji, konsultacji z pracownikami poradni

Rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci.

 

 

 

ZAPEWNIANIE JAKOŚCI PRACY PRZEDSZKOLA

  • Każdy nauczyciel doskonali warsztat pracy poprzez uczestnictwo w kursach i warsztatach.
  • W przedszkolu stosowana jest zasada pracy zespołowej. Nauczyciele wspólnie planują działania ,wykonują powierzone zadania i  doskonalą metody i formy współpracy.
  • Przedszkole wypracowuje różnorodne metody współpracy z rodzicami. Rodzice są angażowani w codzienne życie placówki.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem i  instytucjami działającymi na rzecz dziecka.  
  • Baza lokalowa wspiera wykonywanie przez nauczycieli zadań statutowych przedszkola. Przedszkole  planowo wzbogaca warunki lokalowe, doposaża sale zabaw w niezbędny sprzęt i pomoce.
  • Przedszkole ma opracowany „Kodeks Przedszkolaka” oraz system motywacyjny.
  • Atutem przedszkola jest ogród zazieleniany  i doposażany w sprzęt do zabaw ruchowych.

Zasady pracy z dzieckiem:

  • Zasada indywidualizacji
  • Zasada integracji
  • Zasada możliwości dokonywania wyboru
  • Zasada zaspokajania potrzeb dzieci
  • Zasada aktywności

Metody

W celu realizacji  treści podstawy programowej wykorzystywane będą metody tradycyjne, twórcze, aktywizujące, zadaniowe, problemowe. Mając na uwadze wielostronny rozwój dziecka nauczycielki stosować  będą:

  • muzykę  relaksacyjną
  • Pedagogikę zabawy
  • Elementy bajkoterapii
  • Elementy metody prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Różnorodne  formy zajęć ruchowych: gimnastykę naśladowczą, odtwórczą, zadaniową, rytmiczną, opowieść ruchową, twórczą, elementy metody Weroniki Sherborne.

Przedszkole realizować będzie  programy: Program wychowania przedszkolnego „ Nasze Przedszkole” M. Kwaśniewskiej, W. Żaby-Żabińskiej

Program adaptacyjny „ W trosce o uśmiech dziecka”, Program wychowawczy, Program Klanzy, program profilaktyczny Czyste Powietrze wokół nas przedsięwzięcia edukacyjne rozwijające aktywność dzieci: Mały artysta, Ruch to zdrowie, Bajkowy świat dziecka, Przyroda wokół nas, Polska nasz kraj rodzinny.

 

W  przedszkolu im. Krasnala Hałabały obowiązują zasady kodeksu przedszkolaka:

  • Szanujemy zabawki i po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce
  • Dzielimy się zabawkami
  • Korzystamy z kosza na śmieci
  • Dosuwamy krzesełko wstając od stolika
  • Mówimy , nie krzyczymy
  • Używamy zwroty: proszę i dziękuję
  • Mówimy dzień dobry i do widzenia
  • Słuchamy poleceń dorosłych
  • Szanujemy pracę innych

 

 Stosujemy następujące sposoby nagradzania dzieci wzmacniające  ich pozytywne zachowania:

  • Pochwała indywidualna
  • Pochwała przed cała grupą
  • Pochwała przed rodzicami
  • Przydział funkcji dodatkowych
  • System naklejek emblematów, znaczków, dyplomów

 

W celu eliminowania zachowań niepożądanych stosujemy:

  • Brak nagrody
  • Upomnienie ustne
  • Chwilowe odsunięcie od zabawy
  • Wspólne rozwiązanie problemu z udziałem nauczyciela i rodzica poprzez zastosowanie wypracowanych,  indywidualnych metod

 

Uwagi o realizacji koncepcji pracy:

  1. Koncepcja jest otwarta i  modyfikowana
  2. Koncepcja jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola
  3. Koncepcję pracy zatwierdza Rada Pedagogiczna
  4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek dyrektora, rady pedagogicznej i rady rodziców
  5. Koncepcja obowiązuje od daty zatwierdzenia