loader

Standardy Ochrony Małoletnich

Polityka ochrony dzieci .

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Miejskiego Przedszkola nr 26 im. Krasnala Hałabały w Częstochowie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, wewnętrznych przepisów naszej placówki oraz swoich kompetencji zawodowych.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§1.

  1. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowę zlecenie.
  2. Personel to każdy pracownik przedszkola bez względu na formę zatrudnienia w tym : ,stażysta, wolontariusz, współpracownik, sprzątaczka lub inna osoba która z racji pełnionej funkcji ma kontakt z dzieckiem.
  3. Dzieckiem( Przedszkolakiem) jest każda osoba od 2,5 do ukończenia 7 roku życia.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

a)Przemoc fizyczna- to przemoc w wyniku której dziecko doznaje faktycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania lub zaniechania działania ze strony rodzica, któremu dziecko To celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem mogą być siniaki,złamania, poparzenia, rany cięte, obrażenia wewnętrzne.

b)Przemoc psychiczna- to przewlekła szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem obejmująca zarówno działania jak i zaniechania. Powtarzające się poniżanie, upokarzanie, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia i uwagi, miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań którym dziecko nie jest w stanie sprostać.

c)Wykorzystanie seksualne- to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, nastolatka lub inne starsze dziecko. Wykorzystanie odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym /np. dotykanie/ oraz zachowania bez kontaktu /np. pokazywanie zdjęć i materiałów pornograficznych./

d)Zaniedbanie- to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych lub nierespektowanie jego podstawowych praw powodując zaburzenia jego zdrowia lub trudności w rozwoju. Do zaniedbania dochodzi w relacji dziecka z osobą dorosłą, która zobowiązana jest do opieki, wychowania , troski i ochrony dziecka.

7. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.

8. Zespół interdyscyplinarny to zespół powołany przez władze samorządowe( wójta, burmistrza, prezydenta miasta w ramach realizowanych przedsięwzięć).

9. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem w placówce.

10. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§2.

  1. Pracownicy przedszkola posiadają niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pedagog/psycholog/nauczyciele/dyrektor przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Nauczyciele monitorują sytuację i dobrostan.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią załącznik [nr 1] do niniejszej Polityki.
  1. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią załącznik [nr 3] do niniejszej Polityki.

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§3.

  1. W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej opisu sytuacji przedszkolnej i przekazania uzyskanej informacji do dyrektora placówki lub osoby wskazanej przez dyrektora odpowiedzialnej za prowadzenie rejestru /karty interwencji.

§4.

  1. Pedagog/psycholog/nauczyciel/dyrektor wzywa rodziców/ opiekunów dziecka oraz informuje ich o podejrzeniu.
  2. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny w składzie: wychowawca, pedagog.
  3. Wzywa rodziców lub prawnych opiekunów celem poinformowania o podejrzeniu.
  4. Zespół przeprowadza rozmowę z rodzicami / prawnymi opiekunami na temat krzywdzenia lub zaniedbania. Uświadamia rodzicom/ prawnym opiekunom skutki takiego postępowania dla dalszego rozwoju dziecka.
  5. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 4 pkt. 6 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego/psychologa oraz innych informacji uzyskanych przez członków zespołu.

6. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

a)podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;

b)wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;

c)skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki udzielającej pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

7. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa rodzicom dziecka/opiekunom prawnym/ z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

§5.

1.W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagog/psycholog, nauczyciel dziecka lub inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka (dalej określani jako: zespół interwencyjny).

2.W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

3.Zespół informuje rodziców/opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieska Karta” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia ).

Nauczyciele przedszkola jako pracownicy placówki oświatowej uczestniczą w realizacji procedury.Niebieskia Karta”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania. Zawiadamiają przedstawicieli innych służb o konieczności rozpoczęcia procedury. W przeciwnym razie służbą odpowiednią do zawiadomienia o konieczności wszczęcia procedury będzie MOPS.

4.Po poinformowaniu rodziców/opiekunów przez zespół – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu.

5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

§7.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik [nr 2] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt dziecka.
  1. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Schemat postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka:

  1. W sytuacji pozyskania wiedzy o krzywdzeniu dziecka nauczyciel informuje o tym fakcie dyrektora, pedagoga, psychologa. Sporządza pisemną notatkę.
  2. Jeżeli stan zdrowia dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia/pedagog/psycholog /dyrektor /nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe.
  1. Pedagog/psycholog/dyrektor/nauczyciel przeprowadza w miarę możliwości rozmowę z dzieckiem celem uzyskania informacji o zaistniałym zdarzeniu.
  2. Pedagog/psycholog/lub wyznaczony nauczyciel wzywa do przedszkola rodzica/prawnego opiekuna nie będącego sprawcą przemocy.
  1. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, który podejmuje decyzję o wszczęciu procedury Niebieska Karta i wyznacza pracownika pedagog/psycholog, który ją przeprowadza.
  1. Dyrektor podpisuje dokument i niezwłocznie po wdrożeniu Niebieskiej Karty zawiadamia przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego i przekazuje mu sporządzoną dokumentację.
  2. W przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone dyrektor niezwłocznie powiadamia Sąd Rodzinny Wydział Rodzinny i Nieletnich.
  3. W przypadku podejrzenia czynu karalnego powiadamia Policję.
  4. W przypadku gdy nie ma oznak krzywdzenia, ale obserwuje się , że rodzina przeżywa trudności powołany zespół zachęca rodziców do szukania wsparcia i pomocy z zewnątrz przekazując adresy instytucji świadczących tego rodzaju pomoc.
  5. W każdym przypadku zespół wypełnia Kartę Interwencji.

Procedura postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika przedszkola

1.W przypadku podejrzenia przez pracownika, że dziecko może być krzywdzone przez innego pracownika przedszkola, bądź jeżeli pracownik jest świadkiem krzywdzenia dziecka przez innego pracownika, należy podjąć natychmiastowe działania mające na celu przerwanie tego procesu oraz wyjaśnienie okoliczności zdarzenia. Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia dziecka sporządza notatkę służbową i przekazuje dyrektorowi przedszkola.

2.Dyrektor podejmuje stosowne czynności, przeprowadza rozmowy z pracownikiem i świadkami mające na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia.

3.W przypadku potwierdzenia się krzywdzenia, dyrektor sporządza z pracownikiem pisemny protokół ustaleń , który zawiera szczegółowe rozwiązania mające na celu powstrzymanie dalszego krzywdzenia dziecka przez pracownika. W razie potrzeby stosuje środki dyscyplinujące ( upomnienie, nagana na piśmie).

4.W uzasadnionych przypadkach dyrektor wdraża wobec pracownika postępowanie dyscyplinarne odpowiednio do zapisów w Karcie Nauczyciela lub Kodeksie Pracy.

5.W przypadku podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone a czyn ten może nosić znamiona domniemanego przestępstwa dyrektor składa zawiadomienie na policję lub prokuraturę.

6.Dziecku zostaje zapewniona pomoc psychologiczno-pedagogiczna przy współpracy z jego rodzicami/opiekunami.

Procedura postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rówieśnika

  1. Każda osoba będąca świadkiem takiego zdarzenia zgłasza problem do wychowawcy grupy lub dyrektora. Obowiązkowo należy sformułować pisemną notatkę.
  2. Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem krzywdzonym i osobą krzywdzącą.
  3. Wychowawca powiadamia rodziców obu stron i przeprowadza rozmowę wyjaśniającą.
  4. W przypadku powtórzenia się incydentu dyrektor zwołuje zespół interwencyjny , który opracowuje plan działań interwencyjnych.
  5. Zespół specjalistów podejmuje działania zarówno z dzieckiem krzywdzonym jak i krzywdzącym ukierunkowując je, jak sobie radzić z trudnymi emocjami
  1. Podjęte działania są dokumentowane zgodnie z zasadami prowadzenia dokumentacji udzielanej pomocy pedagogiczno-psychologicznej.
  2. O podjętych działaniach są powiadamiani rodzice zarówno dziecka krzywdzonego jak i krzywdzącego.

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§8.

  1. Przedszkole zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  1. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  2. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik [nr 4] do niniejszej Polityki.

Rozdział V

Zasady dostępu dzieci do internetu

§9.

  1. Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią załącznik [nr 5] do niniejszej Polityki.
  2. Na terenie placówki dostęp dziecka do internetu możliwy jest tylko pod nadzorem nauczyciela przedszkola na zajęciach komputerowych.

Rozdział VI

Monitoring stosowania Polityki

§10.

  1. Dyrektor placówki wyznacza osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dzieci w placówce/ pedagog specjalny/.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie Karty Interwencji oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba, o której mowa w 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik [nr 6] do niniejszej Polityki.
  4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
  5. Osoba, o której mowa w 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki.
  6. Dyrektor placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

Rozdział VII

Przepisy końcowe

§14.

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując swoje cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i akceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem stosownego oświadczenia.

Relacje personelu z dziećmi

Każdy pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione . Działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowań.

Komunikacja z dziećmi

W komunikacji z dziećmi należy :

  1. Zachować cierpliwość i szacunek.
  2. Słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej.
  3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać Nie wolno podnosić głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  5. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zawsze stosujemy zasadę uchylonych drzwi do pomieszczenia aby być w zasięgu wzroku Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  6. Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, sarkazmu.
  7. Komunikacja powinna być oparta na zasadach kulturalnego Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw- wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”.

Działania z dziećmi

  1. Doceniaj i szanuj zaangażowanie dzieci w podejmowane działania, traktuj je na równi bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny.
  2. Unikaj faworyzowania.
  3. Nie należy wchodzić w jakiejkolwiek relacje zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym np. dzień nauczyciela, pożegnanie przedszkola /np. kwiatów czy drobnych upominków będących podziękowaniem za pracę./

Kontakt fizyczny z dziećmi

Każde działanie przemocowe wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem jest konieczny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, kontekst sytuacyjny. Należy kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchać i obserwować reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie).

  1. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
  1. Nigdy nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  1. Nie wolno angażować się w takie aktywności jak łaskotanie czy zabawy oparte na kontakcie fizycznym.
  1. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany ani wynikać z relacji władzy. Jeśli jesteś świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
  2. Ze względu na możliwości rozwojowe dziecka przedszkolnego w sytuacjach wymagających zapewnienia czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, kontakt fizyczny z dzieckiem jest konieczny. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, zmianie odzieży i w korzystaniu z toalety. Należy pamiętać aby w miarę możliwości podczas czynności pielęgnacyjnych i higienicznych była obecna w sali inna osoba z placówki. Czynności związane z przebraniem dziecko wykonujemy w miarę możliwości w łazience z zachowaniem intymności.
  1. Jeżeli zachowanie dziecka nosi znamiona wybuchu agresji, podczas której zagraża zdrowiu lub życiu własnemu i innych lub podejmuje próby niszczenia mienia przedszkolnego lub cudzego, a przy tym nie reaguje na polecenia werbalne nauczyciela/pracownika przedszkola, wówczas pracownik pod opieką którego jest dziecko, dla zachowania bezpieczeństwa przytrzymuje je w bezpieczny sposób.

Dotyczy to również sytuacji gdy:

  1. Dziecko wymaga podjęcia działań z zakresu pomocy przedmedycznej
  2. Wystąpiły u dziecka objawy paniki spowodowane czynnikami zewnętrznymi (np. pożar, niebezpieczne zachowania innych osób, intensywne zjawiska atmosferyczne) dopuszcza się zastosowanie stanowczej interwencji wychowawcy prowadzonej w bezpośrednim kontakcie fizycznym z dzieckiem. W razie potrzeby pracownik wzywa do pomocy innego pracownika.

Bezpieczeństwo online

Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron na których można spotkać byłych wychowanków przedszkola, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont.

Załącznik nr.3

 

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników w Miejskim Przedszkolu nr 26 im.

Krasnala Hałabały

  1. Placówka ma obowiązek zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:                    a)wykształcenia, b)kwalifikacji zawodowych, c)przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

W każdym przypadku placówka musi posiadać dane osobowe pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:

a)imię (imiona) i nazwisko,

b)datę urodzenia,

c)dane kontaktowe osoby

2. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy .

3.Placówka pobiera dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją małoletnich lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki.

Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:

a)imię i nazwisko,

b)data urodzenia,

c)pesel,

d)nazwisko rodowe,

e)imię ojca,

f)imię matki

Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

  1. Pobieramy od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  2. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  1. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego . Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
  2. W przypadku niemożliwości przedstawienia prosimy kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych. Poniżej przykładowy formularz takiego oświadczenia.

 

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci (wzór)

                                                                                                                                                                              ……………………… miejsce i data

Ja, ………………………………………………………………..

PESEL…………………………………………………………… oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w…………………………………………………………… i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

                                                                                                                                                                                             …………………… podpis

 

Załącznik nr 4

 

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.

Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Nasze wartości to:

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością wobec utrwalania, przetwarzania,używania i publikowania wizerunków dzieci.
  1. Dzielenie się zdjęciami i filmami z wydarzeń przedszkolnych służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
  2. Rodzice decydują, czy wizerunek ich dziecka zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
  3. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wynikającym z publikacji wizerunku.

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Pobieranie pisemnej zgody rodziców/opiekunów prawnych oraz udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
  2. Unikanie podpisywania zdjęć dziecka z imienia i Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia i pierwszej litery nazwiska.
  3. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
    • sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
  • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku przez Miejskie Przedszkole nr 26 im. Krasnala Hałabały

W sytuacjach, w których nasze przedszkole rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

  1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
  2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie.
  3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
    • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
  • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszego przedszkola
  • poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie przedszkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

  1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych.

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

  1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
    • imieniu, nazwisku fotografa i adresie redakcji występującej o zgodę,
    • uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
    • podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem
  2. Personelowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
  3. Personel przedszkola nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego.

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

Jeśli rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany

Przechowywanie zdjęć i nagrań

Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:

  1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafie. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych.
  2. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
  3. Nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
  4. Jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do instytucji.

 

Załącznik nr 5

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w

Miejskim Przedszkolu    nr 26 im. Krasnala Hałabały

  1. Infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do internetu.
  2. Sieć jest monitorowana tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
  3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

 

 

 

Skip to content